Franska regeringen ska satsa huvuddelen av sina infrastrukturpengar på järnväg och lokal kollektivtrafik. Av 170 miljarder euro ska drygt 50% läggas på snabbjärnväg, drygt 30% regional kollektivtrafik, drygt 10% på sjöfart och bara 5% på vägar och flygplatser tillsammans.
”En drastisk strategiändring” kallar regeringen det själv för – och då har ju ändå Frankrike länge varit rätt nyskapande när det gäller spårtransporter. De var först i Europa med snabbtåg, de var först i hela världen med förarlös t-bana. Och de är betydligt mer framåt än Sverige med att bygga spårväg i städer – även om tyskar och schweizare nog är ledande där.
I Sverige räknar regeringen med att anslå hälften av infrastrukturpengarna till järnvägar och hälften till vägar. De rödgröna är lite bättre, men långt från Sarkozy: två tredjedelar till järnväg och en tredjedel till vägar.
Att den sovande regeringen Reinfeldt får se sig slagen av Sarkozy är kanske inte förvånande, och bekommer säkert inte Fredrik ett dugg.
Men för oppositionens del borde det kännas en smula pinsamt.