Politiska kommentatorer, jurister och experter gör tummen ned för förslaget om att lösa förbifartskonflikten med en folkomröstning. Något annat kanske inte var att vänta, eftersom motorvägar och enbart motorvägar är det svenska etablissemangets standardsvar på alla problem, från arbetsmarknadspolitiska till logistiska.
Vad tycker då miljörörelsen?
Eftersom en folkomröstning troligen är enda sättet att få stopp för vansinnet är det ett rimligt förslag.
I den ena opinionsundersökningen efter den andra har det också visat sig att så fort det finns ett vettigt alternativ till motorväg stöder en majoritet detta. Finns inget alternativ stöder folk motorväg.
Därför är det också bra att alternativen kommer att bli ”motorväg för 27 miljarder” eller ”kollektivtrafik för 27 miljarder” – inte ja eller nej till Förbifarten. Det är bra att omröstningen står mellan två klara inriktningar som båda tar sikte på att lösa ett problem. Inte ”något dåligt eller inget alls”.
Alternativet ”så tät stad så vi slipper infrastruktur utan kan ta oss fram tll fots” står tyvärr inte på dagordningen just nu, men det är närmare dit i en kollektivtrafikanpassad stad än i en motorvägsstad.
” Kollektivtrafikpartierna” tänker erbjuda ett konkret förslag för väljarna att ta ställning till. Det kan vara bra. Om det föregås av breda diskussioner kan det bidra till att popularisera framtidens kollektivtrafik – någonting bättre än det vi har idag. Och eftersom väljarna ska ta ställning till det direkt finns första gången på evigheter ett motiv från politiker att försöka erbjuda något riktigt bra.
Alternativ Stad tänker bidra till den diskussionen med sitt förslag: spårväg med t-banekvalitet, en kollektivtrafik som är så bra att även bilisten kan välja den utan uppoffring. Men vi kommer förstås att arbeta för kollektivtrafikalternativet vilket det än blir – förutsatt att det inte blir alltför ålderdomligt.