Hur får man ner mängden bilar i Stockholm? Våra knäppkängor till politiker tror att man gör det genom att bygga vägar. Smarta politiker i andra delar av världen gör det genom att ta bort vägar.
I Seoul plockade man bort en motorväg och ersatte den med en park. Biltrafiken minskade med 600.000 fordon om dygnet:
I Portland, Oregon, tog man bort en motorväg vid vattnet redan för 35 år sen och ersatte den med en kaj, och trafikkaoset uteblev:
I San Francisco förde miljörörelsen en lång kampanj mot Embarcadero Freeway utan att lyckas. Sen föll motorvägen sönder i en jordbävning och byggdes aldrig upp igen. Istället anla man en kaj. Men det befarade trafikkaoset uteblev där också:
I Montreal tar man bort en motorväg och ersätter den med en aveny och en spårväg. Den här tar man bort:
I Paris har man just beslutat att ta bort en av de motorvägar som stryker fram utmed Seine och istället göra en måttligare gata plus en kaj för gående. Så här ska det bli:
Men i Stockholm håller sig politikerna kvar i 60-talet. Det var då de var unga. Trist för dom att dagens ungdomar inte ens bryr sig om att ta körkort.
Ta bort Klara Strandsleden. Ta bort Essingeleden. Ersätt dom med kajer och avenyer.